Studieprogramma

Collectief leren staat centraal bij de BA Fotografie-afdeling. Door ervaringen en standpunten te delen en kennis, vaardigheden en competenties uit te wisselen, brengen onze studenten uiteenlopende standpunten naar voren. Deze diversiteit aan perspectieven beïnvloedt ons onderwijs op een goede manier.

In het eerste jaar werk je aan verschillende kortetermijnopdrachten. Het doel is om je een theoretisch en conceptueel kader en technische vaardigheden te bieden om je positionering binnen het veld van fotografie te starten.

In het tweede jaar definieer je je positie binnen een brede fotografische praktijk door middel van langetermijnprojecten en een excursie naar het buitenland. Dit resulteert in het vormen van een collective met je medestudenten.

In het derde en vierde jaar geeft de afdeling je geleidelijk meer vrijheid om het pad van je opleiding te kiezen. Jaar 3 wordt gekenmerkt door belangrijke gebeurtenissen zoals je eerste collectieve tentoonstelling buiten de muren van de academie en een stage bij een gevestigde kunstenaar of organisatie naar keuze.

In het vierde jaar werk je naast je afstudeerproject ook met een opdrachtgever waarmee je je samenwerkingsvaardigheden versterkt. Je schrijft ook een onderzoekspaper waarin verschillende aspecten van je studie onder een theoretische noemer worden gebracht.

Programmastructuur

Elk jaar van de bacheloropleiding Fotografie is verdeeld in twee semesters van zestien weken. Een semester is verdeeld in twee blokken van acht weken. De cursussen duren meestal één blok of een volledig semester in jaar 2 tot en met 3.

Ieder semester eindigt met een collectieve beoordeling, waarbij je al het werk van de vakken van het voorgaande semester. Tijdens een collectieve beoordeling wordt van je verwacht dat je reflecteert op het voorgaande semester en leerdoelen voor het volgende semester formuleert.

ECTS Studiepunten

Zowel de voltijd (FT) als de deeltijd Compact (PTC) BA Fotografie-studieprogramma's bestaan uit 240 ECTS en duren vier academische jaren.

De beoordeling van de afdeling Fotografie evalueert competenties. De beoordeling bestaat uit vijf domeinen - onderzoek, creatie, reflectie en positionering, presentatie en professionalisering - en onderzoekt het vermogen van studenten om wat ze leren van verschillende cursussen te integreren in hun praktijk.

Deze domeinen worden elk studiejaar beoordeeld op basis van het algemene doel van dat jaar. In het eerste jaar ligt de focus op onderzoek en visuele ontwikkeling; in het tweede jaar op vaardigheid en diepgaand onderzoek; in het derde jaar op professionalisering en presentatie; en ten slotte, in het vierde jaar, op profilering en positionering.

Via verschillende cursussen is er elk studiejaar een progressie in elk domein, waardoor studenten nieuwe competenties kunnen verwerven. De cursussen van het eerste en tweede jaar zijn meer opdrachtgestuurd, terwijl het derde en vierde jaar meer onafhankelijk zijn.

Ontdekken en visuele ontwikkeling

Het eerste jaar van het programma bestaat uit een intensieve kennismaking met verschillende aspecten die te maken hebben met het vakgebied fotografie. Door middel van theorie- en praktijklessen, excursies, tentoonstellingen en evenementen verbreed je snel je vaardigheden en kennis op het gebied van fotografie en daarbuiten. Je leert hoe je je studie kunt doorlopen en hoe je je werkproces kunt structureren.

In dit eerste jaar ligt er een sterke nadruk op het verbeteren van je technische vaardigheden, inclusief productie in fotografie. Je wordt uitgedaagd door projecten te doen waarin kennismaakt met verschillende aspecten, zoals documenteren, portretten maken, studiopraktijk en meer. Al deze oefeningen en projecten leren je een verscheidenheid aan strategieën waarmee je werk kunt creëren.

Daarnaast volg je basiscursussen grafisch ontwerp en bewegend beeld om beter inzicht te krijgen in hoe hedendaagse fotografie verweven is met andere media. Door de breedte van het vakgebied fotografie en beeldcultuur te verkennen, ontdek je waar je eigen ware interesses liggen.

Je eerste semester sluit je vlak voor de winterstop af met de zogenoemde Collectieve Beoordeling. In de maand januari heb je een ruime keuze aan workshops om je horizon te verbreden. Onderdeel van deze workshopweken is de Netwerkweek.

Na het tweede semester, aan het einde van het eerste jaar, moet je je ideeën over je eigen interesses en praktijk tijdens de Collectieve Beoordeling onder woorden brengen.

Semester 1ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 156
Domain: To Create 156
Domain: To Reflect and Position 156
Domain: To Present 156
Domain: To Professionalise 156
Common Ground 13-
Totaal studiepunten

28

30
Semester 2ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 266
Domain: To Create 266
Domain: To Reflect and Position 266
Domain: To Present 266
Domain: To Professionalise 256
Common Ground 23-
Totaal studiepunten 3230

Vaardigheid & diepgaand onderzoek

In het tweede jaar duik je verder in de specifieke aspecten van de door jou gekozen specialisatie: Fictie of Documentaire. Het verschil komt vooral tot uiting in langlopende fotografiecursussen die worden gegeven door gerenommeerde specialisten met verschillende achtergronden in de fotografie. Een belangrijk doel voor het tweede jaar is om jouw persoonlijke visie terug te laten komen in jouw projecten. Deze ambitie wordt ondersteund door cursussen als Civil Society Lab, waar je wordt aangemoedigd om je interesses ook aan een breder maatschappelijk kader te verbinden.

Omdat de focus op techniek na het tweede jaar afneemt, is dit het laatste jaar waarin je je technische vaardigheden naar het hoogst mogelijke niveau kunt brengen. Je verdiept je kennis en ervaring met bewegend beeld in een cursus die is afgestemd op de door jou gekozen richting. Daarnaast volg je een cursus die geheel gericht is op presentatietechnieken – passend bij de ambities en intenties van je werk.

Vanaf het tweede jaar biedt het keuzeprogramma Individueel Studietraject (IST) je de mogelijkheid om vakken buiten de afdeling te volgen of projecten te doen die aansluiten bij je persoonlijke interesses.

Tijdens de laatste twee weken van semester 3 neem je deel aan de Photography Publication Project-Weken met je docenten fotografie en grafisch ontwerp voor een gedrukte publicatie van je werk.

Een van de hoogtepunten van het tweede jaar is de internationale excursie waarbij je binnen een week een project uitwerkt over een zelfgekozen onderwerp. Het project wordt voorafgegaan door intensief voorbereidend onderzoek. Na de excursie werk je samen met je medestudenten aan het bewerken en produceren van een publicatie in een workshop van een week.

In de maand januari heb je een ruime keuze aan workshops om je skills uit te breiden. De Netwerkweek is onderdeel van deze workshopweken.

Tijdens de laatste weken van semester 4 neem je deel aan het Constructing Spaces Project, waarbij je werkt met een recent gemaakt bestaand project en dit vertaalt naar een ruimtelijke presentatie. Samen met je medestudenten maak je een groepstentoonstelling en begin je met het ontwikkelen van je eigen gevoel voor ruimte, naast het oefenen van samenwerking.

Beide semesters worden afgesloten met collectieve beoordelingen waarin je je ideeën over je eigen interesses en praktijk verwoordt.

Het laatste deel van het jaar vindt plaats tijdens de Graduation Support Week, waarin je samen met een afstudeerder aan zijn/haar afstudeertentoonstelling werkt. Zo krijg je een inkijkje in je eigen toekomstige proces.

Semester 3ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 346
Domain: To Create 3

5

6
Domain: To Reflect and Position 3

4

6
Domain: To Present 346
Domain: To Professionalise 3

4

6
Studium Generale 11-
IST6-
Totaal studiepunten

28

30
Semester 4ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 4

5

6
Domain: To Create 456
Domain: To Reflect and Position 4

5

6
Domain: To Present 456
Domain: To Professionalize 456
Studium Generale 21-
IST6-
Totaal studiepunten 3230

Professionalisering en presentatie

Na de eerste twee jaar van je studie word je zelfstandiger in je maken, denken en omgaan met je werk. Deze verschuiving wordt gekenmerkt door een curriculum dat gebouwd is op keuzevrijheid en focus, waarbij je regelmatig jouw plan voor ondersteuning door docenten en medestudenten verbetert.

In het derde jaar van je studie word je uitgedaagd om dieper te duiken door je te verdiepen in een semester lang project rond een bepaald thema, als onderdeel van het vak Fotografiepraktijk. Een drijfveer is het aanbrengen van nuance en subtiliteit in zowel de inhoud als de presentatie van je werk. Er wordt van je verwacht dat je ondernemend te werk gaat, je bewust wordt van je potentiële doelgroep en de consequenties die dit heeft voor je werk.

Je semesterlange project wordt in verschillende vormen gepresenteerd en het wordt ook een publicatie. Er wordt van je verwacht dat je jouw project presenteert op een ander presentatieplatform, met behulp van interactief ontwerp (IMD) of met bewegend beeld (MI). Je rondt het project af met een collectieve publieke interventie of presentatie buiten de academie waar jij en medestudenten verantwoordelijk zijn voor het organiseren, produceren, publiceren, financieren en op de markt brengen van een project.

Naast de fotografiepraktijk kies je ervoor om in semester 5 een ‘station’ te volgen. Stations zijn kortetermijninterventies bedoeld om je kennis te laten maken met een van de brede praktijken van fotografie. Deze helpen je bij het consolideren of verbreden van je interessegebieden, zorgen en methoden, die uiteindelijk je praktijk bepalen.

In de tweede helft van het derde jaar loop je stage bij een professional, op basis van jouw leerdoelen. In twaalf weken bouw je een netwerk op en doe je ervaring op in het vakgebied. Door deze ervaring kun je verschillende elementen van je studie met elkaar verbinden en kun je plannen maken voor je laatste jaar. Na terugkomst van je stage volg je vierweekse vakken die je een start geven in de aanloop naar de vakken van het vierde jaar.

Het Individueel Studietraject (IST) biedt je de mogelijkheid om cursussen buiten onze afdeling te volgen of projecten te creëren die aansluiten bij jouw persoonlijke interesses.

Je kunt er ook voor kiezen om een semester als uitwisselingsstudent door te brengen bij een van onze partnerinstellingen in het buitenland.

Semester 5ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 556
Domain: To Create 556
Domain: To Reflect and Position 5

5

6
Domain: To Present 566
Domain: To Professionalise 556
IST 36-
Totaal studiepunten 3230
Semester 6ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 646
Domain: To Create 646
Domain: To Reflect and Position 656
Domain: To Present 646
Domain: To Professionalise 656
IST 46-
Totaal studiepunten

28

30

Profileren & positioneren

In de laatste twee studiejaren is er een verschuiving naar meer zelfstandigheid in je maken, denken en het relateren van je werk. Deze verschuiving wordt gekenmerkt door een curriculum dat afhankelijk is van je agentschap en focus, waarbij je regelmatig je plan voor ondersteuning door docenten en peers herijkt.

In het vierde jaar richt je je op drie belangrijke onderdelen: opdrachtwerk, onderzoekspaper en je afstudeerwerk. De drie onderdelen informeren elkaar: de zogenoemde ‘driehoek’. Samen bepalen en bieden ze inzicht in je praktijk. Een belangrijke uitdaging is om beter te verwoorden wie je bent als maker, om je proces, voortgang en praktijk te beschrijven, zorgen waarop je wilt reageren en waar je staat in het professionele veld.

Je opdrachtwerk wordt gerealiseerd voor een opdrachtgevende partner (of klant) van buiten de academie en moet passen binnen je eigen interessegebied. Je verbetert verschillende kritische vaardigheden, zoals je vermogen om proactief te zijn, om verantwoordelijkheden te beheren en om samen te werken. Het resultaat moet worden gepubliceerd in een bestaand (online) tijdschrift, worden tentoongesteld in een echte tentoonstellingsruimte of een andere vorm aannemen die zowel jij als de opdrachtgever wensen, die een publiek bereikt.

Tegelijkertijd werk je ook aan je onderzoekspaper: je doet onderzoek en schrijft over een zelfgekozen onderwerp dat je praktijk en de links naar je afstuderen en opdrachtwerk (driehoek) informeert. De onderzoekspaper helpt je om je positie als maker beter te begrijpen en kan worden gezien als de ruggengraat van je afstudeerwerk.

Je afstudeerproject definieert je als fotograaf en is je entree tot het professionele veld van kunst en fotografie. Je ontwikkelt een persoonlijke werkmethode die je in staat stelt om je te blijven ontwikkelen als kritische maker en denker na je afstuderen.

Naast opdrachtwerk, afstudeerwerk en onderzoekspaper, woon je een ​​'station' bij. Deze stations zijn korte termijninterventies die bedoeld zijn om je begrip van de brede praktijken van fotografie verder te introduceren en/of te verdiepen. Ze helpen je bij het verstevigen en verbreden van je interessegebieden, je zorgen en methoden die uiteindelijk je praktijk bepalen.

Naast de drie hoofdonderdelen wordt er extra aandacht besteed aan organisatorische en ondernemende vaardigheden, zoals het opzetten van een bedrijf, het ontwikkelen en pitchen van een project, branding en netwerken, subsidieaanvragen en andere aspecten die je voorbereiden op een professionele praktijk na je afstuderen.

In januari neem je deel aan de Photography Eco-Systems, een reeks presentaties, discussies, workshops, portfoliobeoordelingen en rondetafelgesprekken om je bewuster te maken van ethische, industriële en milieu-elementen die je in je toekomstige praktijk als fotograaf en betekenisgever moet overwegen.

Het Individual Study Track (IST) biedt je de mogelijkheid om ook buiten onze afdeling cursussen te volgen of projecten te maken die aansluiten bij je persoonlijke interesses. Tijdens het laatste semester kun je het IST gebruiken om te werken aan de publiciteitscampagne en catalogus voor je afstudeerjaar.

Tijdens je afsluitende examen laat je een visuele presentatie (fysiek en digitaal) zien van je opdrachtwerk, onderzoekspaper en afstudeerwerk. Daarnaast geef je een presentatie die je werk en beoogde plaats in het professionele veld verduidelijkt. Zodra je geslaagd bent voor je examen, wordt je werk tentoongesteld tijdens de Graduation Show.

Semester 7ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 756
Domain: To Create 7

4

6
Domain: To Reflect and Position 7

5

6
Domain: To Present 756
Domain: To Professionalise 756

IST 5

6

0
Totaal studiepunten3030
Semester 8ECTS VTECTS DTC
Domain: To Research 846
Domain: To Create 856
Domain: To Reflect and Position 856
Domain: To Present 856
Domain: To Professionalise 856
IST 66-
Totaal studiepunten3030

Impressies

Admission requirements
Information

Wil je je aanmelden?

Deadline: 1 maart

Bekijk de toelatingseisen en bereid je portfolio & documenten voor.

Toelatingseisen

OER 2024-2025

Onderwijs- en Examenregeling

Informatie over de regelingen met betrekking tot de organisatie van het programma en de daarmee samenhangende beoordelingen en examens vind je in de Onderwijs- en Examenregeling (OER)