Studieprogramma
De bachelor Grafisch Ontwerpen bereidt je voor op een kritische denker en veelzijdige designer die in staat is goede visuele communicatieconcepten te ontwikkelen. Aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK) worden studenten aangemoedigd om na te denken over de sociale plichten van een hedendaagse ontwerper, om de uitdagingen van het snel groeiende nieuwe-medialandschap het hoofd te bieden en om oplossingen te zoeken voor de problemen van morgen.
Het academische programma is georganiseerd rond de hoofddisciplines Design, Interactie, Beeld, Coderen en Typografie, en rond 'Specialization studios' zoals Type Design, Design Research, Virtual Worlds en Design Practice. Onze afdeling wordt wereldwijd erkend vanwege het hoge opleidingsniveau, onderzoeks- en conceptuele lesmethoden en expertise op het gebied van lettertypeontwerp en typografie.
Na afronding van het programma kun je een carrière als individueel grafisch ontwerper nastreven of werken voor een kleine ontwerpstudio of een gevestigd bedrijf. Veel musea, architectenbureaus, non-profitorganisaties, mediabedrijven en softwareontwikkelaars zijn op zoek naar in-house ontwerpers, waardoor het ontwerpvak breed is.
Programmastructuur
Het eerste jaar experimenteer je veel en verken je de verschillende aspecten van grafisch ontwerpen. Deze kwaliteiten worden verkend door middel van uitdagende opdrachten die een beroep doen op de nieuwsgierigheid en creativiteit van de student. Er wordt veel nadruk gelegd op ruimdenkendheid en plezier hebben in het werk. Je probeert verschillende manieren van werken uit en krijgt een eerste idee van je visuele vaardigheden en de waarde van je ideeën.
In het eerste jaar is het belangrijk om een groot aantal werken te creëren, dit schept vertrouwen en creëert veerkracht waar je de rest van de opleiding profijt van hebt.
Uitgangspunten:
- De inleiding tot het vakgebied Grafisch Ontwerpen is zowel praktisch als theoretisch.
- De creatieve en intellectuele ontwikkeling van de student staat centraal.
- De hoofdvakken worden parallel aan elkaar aangeboden. Ze concentreren zich op specifieke aspecten van het beroep en de beroepscultuur, zowel inhoudelijk als technisch, en ze verbreden het referentiekader.
- Naast de vaste vakken vinden er twee projectweken plaats in het propedeutisch jaar: een afdelingsweek voor alle jaren, waarin de focus ligt op technische vaardigheden en een academiebreed vak voor alle eerstejaars. Je start het eerste jaar met een introductieweek van twee weken gevolgd door een excursie met de afdeling.
Vakken van het studieprogramma:
- Design
- Beeld
- Typografie
- Type design
- Interactieve Media
- Coderen
- Theorie
- Academiebreed programma
Vakken & studiepunten 2024-2025
Vakken Semester 1 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Design Bundel | 6 | - |
Graphic Design | - | 6 |
Letter Design | - | 6 |
Typography | 6 | - |
Image | - | 6 |
Interactive Media Design | - | 6 |
Coding | 6 | - |
Theory | 5 | - |
Collective | 1 | 1 |
Professional Practice Skills | 1 | 1 |
Common Ground | 3 | 3 |
Project week | 1 | - |
Design Safari | 1 | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
Vakken Semester 2 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Design Bundel | - | 6 |
Graphic Design | 6 | - |
Letter Design | 6 | - |
Typography | - | 6 |
Image | 6 | - |
Interactive Media Design | 6 | - |
Coding | - | 6 |
Theory | - | 5 |
Professional Practice Skills | 1 | 1 |
Collective | 1 | 1 |
Design Safari | 1 | 1 |
Common Ground | 3 | 3 |
Project Week | - | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
In het tweede jaar van het grafische ontwerpprogramma voeren studenten een reeks ontwerpprojecten uit die gericht zijn op het verdiepen van hun begrip van het beroep en het verbeteren van hun vaardigheden als ontwerpers. Studenten pakken opdrachten aan die het spectrum bestrijken van praktisch tot conceptueel, met zowel verplichte als optionele taken.
Gedurende het jaar worden studenten begeleid door verschillende docenten die gespecialiseerd zijn in verschillende vakgebieden: Design, Beeld, Typografie of Interaction Design. Daarnaast hebben studenten de kans om te kiezen uit cursussen zoals Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice, waardoor ze hun onderwijs kunnen afstemmen op hun interesses.
Het theoretische aspect van het curriculum duikt in de geschiedenis van grafisch ontwerp en contextualiseert het binnen culturele en maatschappelijke kaders. Deze historische verkenning legt betekenisvolle verbanden tussen ontwerpstromingen uit het verleden en het creatieve werk van de studenten, waardoor een dieper begrip van het vakgebied wordt bevorderd.
Bovendien concentreren studenten zich op het verfijnen van hun vaardigheden bij het presenteren en tentoonstellen van hun werk, waardoor ze essentiële inzichten verwerven in de manier waarop hun ontwerpen omgaan met het publiek en de ruimtes. Deze holistische aanpak zorgt ervoor dat studenten in het tweede jaar van het grafische ontwerpprogramma goed voorbereid zijn om de uitdagingen en kansen aan te pakken die in hun carrière als ontwerper in het verschiet liggen.
Uitgangspunten:
- Verbreden van je begrip van de discipline
- Versterken van je persoonlijke kwaliteiten als ontwerper
- Meer aandacht voor onderzoek
- Begeleiding door docenten met verschillende specialisaties in individuele- en gezamenlijke opdrachten
- Keuze tussen: Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice
- Individueel studietraject
- Projecten ter voorbereiding op de beroepspraktijk, zowel klassikaal als binnen het Individuele Studietraject
- Organiseren van tentoonstellingen en presentaties
Onderdelen van het studieprogramma
Ontwerpopdrachten met begeleiding in:
- Design
- Beeld
- Typografie
- Interactie
- Design Theorie
- Specialisation Studio's: Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice
- Techniek: Coderen
- Academiebreed programma
Vakken & studiepunten 2024-2025
Vakken Semester 3 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Image | 5 | - |
Graphic Design | - | 5 |
Interactive Media Design | 5 | - |
Typography | - | 5 |
Theory | 5 | - |
Coding | - | 5 |
Specialisation Studio: Design Research | 5 | 5 |
Specialisation Studio: Design Practice | [5] | - |
Specialisation Studio: Type Design | [5] | |
Specialisation Studio: Virtual Worlds | [5] | |
Project Week | 1 | 1 |
Professional Practice Skills | 1 | 1 |
Studium Generale | 1 | 1 |
Collective Presentation | 1 | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
Vakken Semester 4 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Image | - | 5 |
Graphic Design | 5 | - |
Interactive Media Design | - | 5 |
Typography | 5 | - |
Theory | - | 5 |
Coding | 5 | - |
Specialisation Studio: Type Design | 5 | 5 |
Specialisation Studio: Virtual Worlds | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Design Research | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Design Practice | [5] | [5] |
Professional Practice | 1 | 1 |
Studium Generale | 1 | 1 |
Collective Presentation | 1 | 1 |
Collaboration and Fieldwork week | 1 | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
In het derde jaar van de opleiding Grafisch Ontwerpen verschuift de primaire focus naar het verkennen van de dynamische relatie tussen grafisch ontwerpers en de samenleving als geheel. Dit jaar biedt studenten een grotere mate van autonomie bij het structureren van hun eigen toezichtervaringen, waardoor ze aanzienlijke flexibiliteit krijgen bij het benaderen van hun opdrachten.
Studenten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om hun onderzoek naar ontwerpen voor opkomende mediaplatforms te intensiveren, zich te concentreren op het harmoniseren van tekst en beeldmateriaal, of zich te verdiepen in typografische ontwerpmethoden. Het curriculum onderstreept het belang van interdisciplinaire samenwerking en het verwerven van multidisciplinaire kennis. Door gebruik te maken van middelen zoals Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice hebben studenten de mogelijkheid om hun expertise uit te breiden, zich te specialiseren in specifieke gebieden en aanvullende vaardigheden en technieken te verwerven, waardoor hun onderwijs wordt afgestemd op hun interesses en ambities.
De theoretische component van jaar 3 focust zich op filosofie en de toepassing ervan op hedendaagse maatschappelijke kwesties. Dit curriculum heeft tot doel de ontwikkeling van een persoonlijke visie door studenten op hun rol en verantwoordelijkheden als ontwerpers in de samenleving te faciliteren. Het ondersteunt hun vermogen om te ontwerpen in overeenstemming met hun sociale waarden en principes, waardoor zij een dieper begrip van de ethische dimensies van grafisch ontwerp krijgen.
Uitgangspunten:
- Het derde jaar concentreert zich op de relatie tussen grafisch ontwerp en de samenleving als geheel.
- Het curriculum benadrukt het belang van interdisciplinaire samenwerking en multidisciplinaire kennisverwerving.
- De studenten kiezen voor een Specialisation Studio: Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice
- Individueel studietraject
Onderdelen van het studieprogramma
Ontwerpopdrachten met begeleiding in:
- Design
- Beeld
- Typografie
- Interactie
- Theory: Filosofie
- Specialisation Studio's: Type Design, Design Research, Virtual Worlds of Design Practice
- Techniek: Coderen
- Individual Study Track
Vakken & studiepunten 2024-2025
Vakken Semester 5 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Graphic Design | 5 | |
Image | 5 | - |
Typography | - | 5 |
Interactive Media Design | - | 5 |
Coding | 5 | - |
Theory, Philosophy | 5 | - |
Specialisation Studio: Design Practice | 5 | 5 |
Specialisation Studio: Design Research | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Type Design | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Virtual Worlds | [5] | [5] |
Collective Presentation | 1 | 1 |
Professional Practice Skills | 2 | 2 |
Project Week | 1 | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
Vakken Semester 6 | ECTS class A | ECTS class B |
---|---|---|
Graphic Design | 5 | - |
Image | - | 5 |
Typography | 5 | - |
Interactive Media Design | 5 | - |
Coding | - | 5 |
Theory, Philosophy | - | 5 |
Specialisation Studio: Virtual Worlds | 5 | 5 |
Specialisation Studio: Design Practice | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Design Research | [5] | [5] |
Specialisation Studio: Type Design | [5] | [5] |
Collective Presentation | 1 | 1 |
Professional Practice Skills | 2 | 2 |
Collaboration and Fieldwork week | 1 | 1 |
Totaal studiepunten | 30 | 30 |
De start van het vierde jaar start met een stage van drie maanden in het binnen of buiten Nederland, waardoor studenten waardevolle praktijkervaring kunnen opdoen op het gebied van grafisch ontwerp. Deze praktijkervaring is van onschatbare waarde bij de voorbereiding op je toekomstige beroepspraktijk.
Het theoretische deel van het laatste jaar draait om de scriptie en biedt essentiële theoretische basis voor je afstudeerproject. Tegelijkertijd krijg je begeleiding ter voorbereiding op het eindexamen. Dit wordt jouw overstap naar het beroep van grafisch ontwerper.
Uitgangspunten:
- De focus van het laatste jaar ligt op de positie en positionering van studenten als grafisch ontwerpers binnen hun disciplines en de samenleving.
- Na de stage werken studenten aan projecten waarmee ze kunnen afstuderen.
Studieprogramma onderdelen
Afstudeerprojecten met begeleiding in:
- Design
- Beeld
- Typografie
- Interactie
- Theorie: Scriptie
- Techniek: Coderen
Vakken & studiepunten 2024-2025
Vakken Semester 7 | ECTS |
---|---|
Collective Presentation | 1 |
Internship | 16 |
Visual Essay | 3 |
Thesis proposal | 10 |
Totaal studiepunten | 30 |
Vakken Semester 8 | ECTS |
---|---|
Thesis - Final draft | 5 |
Thesis - Design and Coding | 5 |
Final Exam Project + IST | 20 |
Totaal studiepunten | 30 |
Learning objectives/Competencies
De eindkwalificaties zijn samengevat in zeven competenties. De KABK heeft deze competenties samengesteld volgens het document Beroepsprofiel en Opleidingsprofielen Beeldende Kunst en Vormgeving van Overleg Beeldende Kunsten (OBK).
Er wordt van afstudeerders verwacht dat ze de volgende eindkwalificaties bezitten:
Je bent in staat om een innovatief concept te ontwikkelen dat voortkomt uit je artistieke ambitie en onderzoek, het uit te werken tot een onderscheidend beeld, product, communicatiemiddel of ruimtelijk ontwerp en om het op een zinvolle manier te contextualiseren.
Je bent in staat om je eigen werk en dat van anderen te analyseren, interpreteren en beoordelen, en bent in staat om je bevindingen constructief te overwegen met betrekking tot je eigen werk.
Je bent in staat om je visie, werk en werkmethoden in de breedte en diepte verder te ontwikkelen door middel van een continu proces van onderzoek en op deze manier een bijdrage te leveren aan je discipline en de maatschappij.
Je bent in staat om een inspirerende en functionele werksituatie op te zetten en in stand te houden en om je onderzoek, werk en praktijk te organiseren.
Je bent in staat om effectief je visie, onderzoek en werk te presenteren en een dialoog aan te gaan met klanten en andere geïnteresseerde partijen.
Je bent in staat om je artistieke praktijk te relateren aan de artistieke en sociale context.
Je bent in staat om een onafhankelijke bijdrage aan een gezamenlijk product of proces te leveren.
OER 2024-2025
Onderwijs- en Examenregeling
Informatie over de regelingen met betrekking tot de organisatie van het programma en de daarmee samenhangende beoordelingen en examens vind je in de Onderwijs- en Examenregeling (OER)