Drie alumni Grafisch Ontwerpen in Gouden Kalveren 2022

7 oktober 2022

Vier alumni van de afdeling Grafisch Ontwerpen hebben meegewerkt aan producties die in de prijzen zijn gevallen tijdens Gouden Kalveren 2022. Op vrijdagavond 30 september zijn alle winnaars tijdens het VriendenLoterij Gouden Kalveren Gala bekendgemaakt.

Pien Kars (Grafisch Ontwerpen, 2019) en Mika Schalks (Grafisch Ontwerpen, 2021) werkten mee aan de film Knor. Deze film won in de categorie Beste Film. Daarnaast won Mascha Halberstad (regie & productie) in de categorie Beste Production Design en Beste Regie.

Louis Braddock Clarke (Grafisch Ontwerpen, 2019) en Zuzanna Zgierska (Grafisch Ontwerpen, 2020) werkten mee aan de productie LAWKI (Life as We Know It). LAWKI is een productie van ACPA promovenda Roosje Klap (Atelier Roosje Klap (ARK)). De productie is de winnaar in de categorie Beste Digitale Cultuurproductie.

Knor

De eerste lange stopmotionfilm van Nederland is er een om op te vreten, aldus de website van het Film Festival. Voor haar negende verjaardag krijgt Babs van haar opa uit Amerika het varkentje Knor cadeau. Tot chagrijn van haar ouders, want Knor is nogal een poepmonster. Alleen op voorwaarde dat Knor een puppycursus volgt, mag Babs hem houden. Maar opa blijkt een verborgen agenda te hebben in dit Roald Dahl-achtige verhaal (gebaseerd op het boek De wraak van Knor van Tosca Menten). Knor is niet alleen de eerste lange stopmotionfilm van animator Mascha Halberstad, maar zelfs van Nederland. De typische Nederlandse details geven het een unieke sfeer, die ook in het buitenland in de smaak viel - onder andere in Berlijn, waar de film de eerste Nederlandse animatiespeelfilm was die voor de Berlinale werd geselecteerd.

Stil uit de film Knor.
Stil uit de film Knor.

LAWKI

Kunstmatige intelligentie en machine learning algoritmes componeren uit biljoenen uren aan online videocontent een hypermoderne opera op maat. Als deelnemer zet jij het wonderlijke geheel letterlijk en figuurlijk in beweging.

Dé werkelijkheid bestaat niet, en mocht dat wel zo zijn, dan creëert dit geautomatiseerde audiovisuele kunstwerk per moment, keer en individu een andere voorstelling. LAWKI laat mens en machine versmelten tot één stem, waarbij het algoritme uit ontelbare uren speciaal gecomponeerd audio- en online videomateriaal telkens weer nieuwe composities maakt. Het resultaat is een werkelijk unieke 'opera' die nooit hetzelfde is, en die de wereld om ons heen in al zijn verwarrende gekte op bijna honderd schermen presenteert. De wereld draait door en door en door, maar net als je denkt hem te begrijpen is hij alweer veranderd. De betoverende en misschien ook verontrustende ervaring roept belangrijke vragen op, zoals of kunstmatige intelligentie vóór of tegen ons werkt en of wij nog wel de baas zijn over onze eigen verbeelding.

Stil uit LAWJKI.
Stil uit LAWJKI.