Vier KABK-Fotografie afgestudeerden in Expo & Nominaties Steenbergen Stipendium 2020

18 oktober 2021

KABK-Fotografie afgestudeerden Bebe Blanco Agterberg, Suzanne Schols, Ashleigh Wilson en Pippilotta Yerna zijn genomineerd voor de Steenbergen Stipendium 2020, de toonaangevende prijs voor het beste fotografische afstudeerwerk gemaakt door een student aan een van de Nederlandse kunstacademies.

Aldus juryvoorzitter Merel Bem, heeft de jury van het Steenbergen Stipendium 2020, vijf afstudeerprojecten van studenten aan kunstacademies genomineerd op basis van de eindexamenexposities die dit najaar plaatshadden:

“Waar we op hebben gelet? Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit. Dat is natuurlijk een moeilijk grijpbaar begrip; het kwam erop neer dat we keken naar professionaliteit en fotografisch vakmanschap, en streng waren op beeldclichés”

De projecten zijn vanaf 21 oktober 2021 tot en met 28 november 2021 te zien in het Nederlands Fotomuseum

Bebe Blanco Agterberg

A mal tiempo, buena cara / In bad weather, a good face

Bebe Blanco Agterberg
Bebe Blanco Agterberg, Installation view Graduation Show 2020 © Charlotte Brand

In 1977 sloten linkse en rechtse partijen in Spanje het Pacto del Ovido (‘Pact van het Vergeten’). Men wilde een streep zetten onder het fascistische tijdperk van Franco en een nieuwe, democratische samenleving starten. Het resultaat was dat de geschiedenis werd herschreven. Oude misdaden werden uitgewist. Er ontstond een alternatieve werkelijkheid. Op die periode reflecteert Bebe Blanco Agterberg in haar project A mal tiempo, buena cara / In bad weather, a good face. In trefzekere zwart-wit foto’s, gepresenteerd in een installatie en in een boek, schetst ze een maatschappij die worstelt met een verleden dat er van de ene op de andere dag niet meer mag zijn. Hoe geef je zo’n maatschappij vorm? Welke herinneringen komen er in de plaats van de uitgewiste? En wie bepaalt welke herinneringen moeten verdwijnen en welke mogen blijven? Op natuurlijke wijze en met kijk op verhoudingen combineert Agterberg Spaanse archieffoto’s met haar eigen werk, dat afwisselend zowel een geënsceneerd als een documentair, klassiek karakter heeft.

Pippilotta Yerna

She is the canary in the coalmine of a dying empire

A mal tiempo, buena cara / In bad weather, a good face - Pippilotta Yerna
Pippilotta Yerna, Installation view Graduation Show 2020 © Charlotte Brand

Met haar camera probeert Yerna het onafwendbare – de sterfelijkheid van haar moeder – te beheersen, misschien wel te beïnvloeden. Het leverde een eindexamenwerk op dat sprankelt van eigenheid en originaliteit. Yerna’s foto’s zijn speels en ernstig tegelijkertijd. Ze getuigen van humor en lef. Bovendien voerden moeder en dochter de scènes uiterst professioneel uit. Beiden namen het knotsgekke plan om moeders dood fotografisch tot in de puntjes te ontleden bloedserieus.

Suzanne Schols

Polite Fictions – Behind the public face of diplomatic gifts

Suzanne Schols
Suzanne Schols, Installation view Graduation Show 2020 © Charlotte Brand

Polite Fictions is een onderzoek naar de transparantie van het internationale politieke verkeer dat, zo blijkt, natuurlijk helemaal niet transparant is. Suzanne Schols vond in het diplomatieke cadeau, de beleefde, schijnbaar onbenullige, maar o zo betekenisvolle rituele gift die wordt uitgewisseld wanneer de vertegenwoordigers van twee landen elkaar ontmoeten, het perfecte symbool voor die ogenschijnlijke openbaarheid. Toen ze in de wereld van de diplomatieke gift wilde duiken, bleek dat de Nederlandse overheid en de Europese Commissie haar geen toestemming wilden geven om de diverse voorwerpen te fotograferen. Er bestaan lijsten, er bestaan afbeeldingen – zeker, maar alles is omgeven met restricties en regels en geheimhouding.

Ashleigh Wilson

The Road to Purgatory

Ashleigh Wilson
Ashleigh Wilson, Installation view Graduation Show 2020 © Charlotte Brand

Met The Road to Purgatory poogt Wilson die verloren maatschappelijke elementen weer een stem te geven en zo ruimte te bieden aan alternatieve perspectieven op het leven ‘na’ het conflict. De aanhalingstekens staan er, ook in Wilsons eigen teksten, niet voor niets: afgesloten is dat gewelddadige hoofdstuk natuurlijk nooit geweest, het ebt nog na in de huidige samenleving.

Wilsons fotografische gedeelte bestaat uit alledaagse jeugdfoto’s uit haar persoonlijke archief, die ze combineerde met detailopnamen van het plaatselijke overheidsgebouw, symbolisch vastgelegd op gare zwart-wit filmrolletjes waarvan de houdbaarheidsdatum het jaar 1998 was. Haar korte film is een fragmentarische collage van drie kleine, particuliere geschiedenissen die samen een groter verhaal vertellen over de onmogelijkheid van het rigoureus afsluiten van het verleden. De beelden zijn afwisselend poëtisch (het groene, regenachtige Ierse landschap, de rivier) en banaal alledaags, soms bijna inferieur (een vrouw bij een tankstation, gefilmd vanaf de achterbank; schokkerige, heimelijke beelden van een uitvaartcentrum die gemaakt lijken met een mobiele telefoon). Het geheel heeft een langzame, fotografische kwaliteit. De voice-over die alles aan elkaar praat is betoverend. De intrigerende tekst is Wilsons forte, en neemt misschien een nog wel belangrijker plaats in dan haar beelden.

Uitreiking Steenbergen Stipendium en expo

Het Steenbergen Stipendium is de oudste fotografieprijs die Nederland kent en gaat sinds de eerste editie samen met een tentoonstelling van het werk van de genomineerden in het Nederlands Fotomuseum. De winnaar van de juryprijs ontvangt van Stichting Steenbergen een stimuleringsprijs van 5.000 euro.

De uitreiking vindt plaats op 16 december 2021.
De projecten zijn van 21 oktober 2021 t/m 28 november 2021 te zien in het Nederlands Fotomuseum.

Eerdere onderscheidingen van het Steenbergen Stipendium zijn onder andere ontvangen door KABK-alumni Viktor Naumovski (2019), Daniël Siegersma (2018), Eline Benjaminsen (2017), Kimmo Virtanen (2016), Esther Hovers (2015), Olya Oleinic (2014), Willem Popelier (2008).