OCW - Emancipatieprijzen 2019
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft vierdejaars studenten Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen de opdracht gegeven een ontwerp voor de emancipatieprijzen 2019 te ontwikkelen. Onder de emancipatieprijzen vallen de Jos Brink-prijs voor LHBT/LGBTQIA-emancipatie en de Joke Smit-prijs voor gendergelijkheid.
De eerste concepten
Belang van de emancipatieprijzen
De Jos Brink en Joke Smit zijn aanmoedigingsprijzen die worden toegewezen aan mensen of collectieven die zich actief inzetten voor emancipatie binnen de Nederlandse samenleving.
De prijzen onderstrepen het belang van activisme en tonen tevens de impact van maatschappelijke betrokkenheid op ons sociale klimaat. De aanmoedigingsprijzen belichten de verschillende thema’s die ons sociale klimaat vormen, zoals: identiteit, gender en seksualiteit maar ook bredere vraagstukken zoals sociale machtssystemen en privileges.
In verband met deze toegepaste opdracht, hebben de studenten verschillende organisaties bezocht en lezingen en presentaties bijgewoond o.a.:
- Mama Cash (Emma Herman)
- San Serriffe (William Pollard)
- IHILA LGBTQIA++ archives (Jasper Wiedeman)
- Meet up with Fieke from COC Amsterdam at Cafe Blek
- ATRIA Institute on Gender Equality and Women’s History
Winnende ontwerpen
Mijn grootste inspiratiebron bij het ontwerpen van de Jos Brinkprijs is Oscar Wilde. Het verhaal gaat dat hij een groene anjer droeg om zijn geaardheid te symboliseren. De symbolische waarde van de anjer heb ik vertaald in een broche waarin ik drie verschillende planten verwerkt heb.
De drie planten die ik hiervoor uitgekozen heb vallen binnen een botanische groep die bestempeld wordt als onkruid en hierdoor vaak worden verwijderd. Ik zie deze planten liever als wilde bloemen. Door deze wilde bloemen te bewerken presenteer ik ze als nieuw materiaal en doorbreek hiermee de negatieve gevoelswaarden van onkruid.
De broche is gedompeld in paars bio-plastic en kan na gebruik worden geplant. De paarse kleur van het bio-plastic is geïnspireerd op het viooltje. Deze bloem stond ooit symbool voor de lesbische gemeenschap.
De vergankelijkheid van de broche past bij de strijd voor emancipatie, een strijd die continue gestreden moet worden. Emancipatie is constant in beweging.
Het gebaar dat de broche achteraf geplant kan worden benadrukt de vergankelijkheid. Hierdoor zal met de juiste zorg een nieuwe bloem in de toekomst kunnen floreren.'


I see porcelain mainly used for domestic purposes and by association is connected to the role of women historically. It is at the same time a strong and fragile material that symbolizes women’s emancipation.
This design is my way to embody the fragile tension between the assigned behaviours resulting from heredity patterns and the strength of will to shape our own future.
This tension needs to be shown and acknowledged in the award in order to thank the activists for encouraging women to break out of the expected role and make women’s fragile freedom a strength today.'


Uitreiking Jos Brink Prijs 2019
Uitreiking Joke Smit-prijs 2019
Deelnemende studenten
Xenia Léonie Weulersse, Erik van Schaften, Pien Post, Maria Wiets Beaumaster, Maja Pop Trajkova.
Mentoren
Gabriel .A. Maher & Karly Rose Bedford
Projectdetails
Partner
Directie Emancipatie, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Werk
concepten, 3D models, mixed media
Jaar
2018-2019