Tobias Lengkeek over het Pandemie Magazine

10 juni 2020

In een reeks interviews met KABK-alumni belichten we de initiatieven die zij startten ten tijden van Corona.

In tijden van quarantaine ligt verveling op de loer. Niet als je het aan Tobias Lengkeek, alumnus Beeldende Kunst (2016) vraagt!

Hij startte met bevriende kunstenaars het Pandemie Magazine vol korte verhalen, illustraties, comics, puzzels en DIY-projecten. De vierde editie van het magazine komt uit op 8 juli aanstaande. De hoogste tijd om het magazine en Tobias beter te leren kennen en vragen:

Hoe gaat het met je?

Het gaat goed met mij. Ik ben zelf gezond en er is niemand dicht in mijn buurt zwaar getroffen door corona. Op het moment heb ik een grote opdracht lopen bij de Nationale Nederlanden. Als onderdeel van de herinrichting van hun kantoorpanden in Rotterdam en Den Haag maak ik voor een aantal verdiepingen ontwerpen voor op de muren.

Ook is een schilderij van mij te zien op posters door heel Schiedam en daarbuiten als onderdeel van het project ‘troost kunst’ van het Stedelijk Museum Schiedam. Sinds 1 juni is het origineel van dit werk te zien zijn in het museum in de expositie ‘echte troost kunst’. Daarnaast werk ik bij NEST, een galerie in Den Haag, waar ik ondanks de situatie kan blijven doorwerken en ben ik natuurlijk samen met een aantal bevriende kunstenaars het Pandemie Magazine begonnen.

Pandemie Magazine #2
Tweede editie "Barre Tijden"

Hoe beïnvloeden de huidige Corona maatregelen je eigen praktijk?

Wanneer ik niet in opdracht werk kan ik altijd doorwerken aan mijn eigen schilderijen en kunst. In die zin is deze periode vergelijkbaar met een normale rustige periode, maar ik weet natuurlijk nog niet wat het effect zal zijn in de toekomst. Pandemie Magazine was zonder corona niet ontstaan, omdat het een reactie was op de crisis.

Waarom zijn jullie het Pandemie Magazine gestart?

Voor ons zelf vielen een hoop activiteiten weg en daardoor hielden we tijd over. Net als bij elke andere crisis vindt het leven altijd een manier om door te gaan. Het is de moeite waard en ook interessant om hierop te reflecteren en dat doen we nu via ons magazine. Daarbij dragen we ons steentje bij om de verveling tegen te gaan die in quarantaine zijn met zich meebrengt.

Met wie werk je allemaal aan het magazine? Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?

De redactie van Pandemie Magazine bestaat uit: Folkert Koelewijn, Teuntje Fleur, Malyssa ten Hove (alumna Beeldende Kunst, 2013), Rooz Boersma en ikzelf (alumnus Beeldende Kunst, 2016). Malyssa had het idee om een magazine te starten om zo onze tijd te doden en daarbij inhoud te creëren die andere mensen helpt hun tijd te doden.

Pandemie Magazine, eerste editie ‘Krijg de Corona’
Eerste editie ‘Krijg de Corona’

Malyssa kent vormgever Teuntje Fleur van basketbal. De vriend van Teuntje Fleur, Folkert, is fotograaf. Rooz, de zus van Teuntje zit ook op basketbal en moest noodgedwongen haar baan als skileraar in Oostenrijk verlaten door Corona en kwam zo ook thuis te zitten. Ikzelf ben de vriend van Malyssa. Toevallig wonen we allemaal aan dezelfde laan en heeft Teuntje Fleur een eigen riso printer in huis, waardoor we geheel volgens de richtlijnen van het RIVM het magazine kunnen printen, vouwen, nieten en opsturen. Iedereen was meteen enthousiast en zo begon de opzet van de eerste editie ‘Krijg de Corona’. We hadden niet verwacht dat het zo goed zou worden ontvangen, maar dit motiveerde ons natuurlijk om door te gaan en nu zijn we bezig met de 4e editie! Het was alsof het universum het zo gewild heeft.

Het magazine staat vol met vermakelijke quizzen, (flauwe)grappen, satire en puzzels, DIY -tips noem maar op. Kun je iets vertellen over de totstandkoming van het magazine?

Tobias Lengkeek actie ontwerp
Tobias Lengkeek ontwerpt voor elke editie van Pandemie een reclame waarin helemaal niets wordt aangeprezen

Voor elke editie verzinnen we een thema die voor ons de tijdgeest van dat moment weergeeft. Aan de hand van dat thema verzinnen we ook de inhoud. Iedereen maakt zijn eigen bijdrage aan het magazine en sommige onderdelen bedenken we met elkaar. Het werkt goed om het ook samen te doen zodat je elkaar inspireert, wat het proces versnelt.

Pandemie #3
Pandemie #3, artikel: Folkert Koelewijn, design: Teuntje Fleur

Daarnaast zoeken we actief naar gastbijdragen die we goed bij het thema en de toon van het magazine vinden passen. Op deze manier creëren we een goed samenhangend geheel waarin de balans tussen de verschillende disciplines erg belangrijk is voor ons.

Het magazine wordt geprint met een Risograaf. Dat is een Japanse stencildruk techniek die duurzaam is. We drukken op Amazone-vrij papier. We hanteren de RIVM-richtlijnen en we schrijven zelf postzegelcodes op de enveloppen om zo niet onnodig naar het postkantoor te gaan. Het magazine is erop geënt haar lezer te helpen deze gekke tijden door te komen, wat doe je zelf het liefst in deze tijd van quarantaine? Ik heb een dochter van 11 maanden waar ik met plezier veel tijd mee doorbreng. Daarnaast ben ik aan mijn balkon aan het klussen als ik tijd over heb. Ook werk ik natuurlijk met plezier aan mijn eigen bijdragen voor Pandemie Magazine.

Pandemie Magazine #3 geprint
Derde editie net geprint!

Het magazine draait natuurlijk volledig op de huidige Corona toestand, wat nou als het straks voorbij is? Betekent dat ook het einde van het magazine?

De huidige toestand is inderdaad de aanleiding geweest om dit magazine te starten. Daarnaast is de inhoud ook volledig geïnspireerd op de tijdgeest van het moment waarin het gemaakt is. Het moest dus keer op keer snel bedacht en uitgevoerd worden. Om een voorbeeld te geven: de eerste editie is van idee tot fysiek magazine in een week gerealiseerd. Dit was normaal gesproken niet haalbaar geweest, maar dit werd mogelijk door de tijd die we over hadden.

Pandemie Magazine - editie "Alles Went"
derde editie "Alles Went"

Per editie kijken we of de tijd en relevantie er is om een volgend nummer te maken. We merken nu al dat het lastiger wordt doordat de maatregelen versoepelen en we daardoor minder tijd overhouden. Natuurlijk zijn we overtuigd dat niemand deze periode gaat vergeten en dat er dus altijd een relevantie blijft bestaan. We sluiten dus niet uit dat we nog meerdere edities gaan maken, maar het tempo zal zeker niet zo hoog liggen in de toekomst. We zijn nu druk met Pandemie Magazine 4!

Pandemie Magazine 4 verschijnt op 8 juli en is te koop via Instagram.