Stay Safe Stay Sane - Interview met Lennarts & de Bruijn alumni Grafisch Ontwerpen

Welke impact heeft het Coronavirus op de creativiteit en inspiratie van kunstenaars en ontwerpers en hoe reageren zij op de huidige situatie? In een serie artikelen en interviews belichten we initiatieven en projecten van studenten, alumni en medewerkers van de KABK-community.

Allereerst een interview met KABK-alumni Grafisch Ontwerpen Max Lennarts en Menno de Bruijn van ontwerp-bureau Lennarts & de Bruijn over hun initiatief 'Stay Safe, Stay Sane'. Dit initiatief kon niet onopgemerkt blijven, want hun oproep richting de design community voor het ontwerpen van posters ter ondersteuning en opbeuring van gezondheidswerkers resulteerde in meer dan duizend inzendingen uit de hele wereld!
En de teller gaat maar door..

Hi Max, dank voor je tijd. Jullie posteractie is een groot succes, gefeliciteerd! Hoe gaat het met jullie in ‘deze’ tijd? Welke impact heeft het virus op jullie?

Het Corona virus heeft redelijk wat impact op ons. Zoals je misschien wel weet werken we voornamelijk in de culture sector en die ligt nu natuurlijk compleet op zn gat; geen musea geen tentoonstellingen geen festivals en geen feestjes.

Om er doorheen te komen moet we ons nu dus redden met ons spaargeld. Ook begint het een beetje te kriebelen op persoonlijk en psychisch vlak, die 1,5 m maatschappij want hoe gaan we straks verder? Hoe gaat het leven er dan uitzien? Niemand die het weet.

Toch staan jullie niet stil! Hoe kwamen jullie op het idee van de posteractie?

Op zondag 22 maart kregen we van een vriend die in het OLVG in Amsterdam werkt een smsje met de vraag of we niet een leuke poster hadden liggen om zijn collega’s in het ziekenhuis wat op te vrolijken in deze tijd. We hadden toen nog geen posters maar die konden we uiteraard maken, tijdens het douchen schoot het idee binnen om dit groter aan te pakken, daarna heb ik meteen tijdens het douchen Menno gebeld en een uurtje later zijn we aan het werk gegaan.

Vanaf het begin hebben we Ronald a.k.a ‘Over de schreef’ een vriend van ons die schrijver is, benaderd om ons te versterken. Aan het eind van de dag hadden we alles om het project heen bedacht en stond er een mooi sitetje klaar.

De actie heeft een activistisch en sociaal karakter, is dat belangrijk in jullie werk?

In ons eigen werk is activisme en een sociaal karakter erg belangrijk maar tijdens het ontwerpen gebeurt dat vaak wat onbewuster of automatisch. We houden er overigens wel van om de vinger op de zere plek te leggen en dat vervolgens aan de man te brengen. Als beeldmakers voelen we ons semi verantwoordelijk om een maatschappelijk te vertellen, dat hoeft niet altijd maar als ontwerpers kunnen we er wel voor zorgen dat iets wat onduidelijk en abstract is inzichtelijk wordt gemaakt voor anderen. Dat is in elk geval wel zo als je visuele communicatie professional bent, wat ons betreft doen we dat het liefst altijd met een knipoog.

Het bereik van de actie is enorm en groeit nog steeds, had je verwacht dat de actie zo’n succes zou worden?

We hadden eigenlijk nooit verwacht dat Stay Sane Stay Safe zo snel al zo’n succes zou zijn. We zitten nu ongeveer op 1200 posters uit 76 landen en het blijft binnen stromen! We hadden hier natuurlijk wel op gehoopt en gemikt en tijdens het ontwerpen houd je dit in je achterhoofd. Want als je iets doet moet je het wel goed doen en groots denken. Met deze actie gaat het om een maatschappelijk relevant en grensoverschrijdend onderwerp, als je dat samenvoegd met een lekker bereik in de design wereld heb je al snel kans dat het grootser wordt opgepakt. Met als gevolg dat het werk wat je maakt reacties uitlokt, en als dat allemaal lukt en samenkomt voelt dat best wel lekker. Wat we ook hebben gemerkt is dat je iets pro bono doet en daar transparant over bent, er altijd partijen te vinden zijn die mee willen helpen of mee willen denken.

Wat zou deze actie in jullie ogen ultiem geslaagd maken?

Voor ons zou dit project ultiem geslaagd zijn als we van over heel de wereld foto’s ingezonden krijgen, het liefst van mensen die posters in de ramen hebben gehangen. Het zou ook tof zijn als mensen in het buitenland het zelf opzetten, dat iemand bijvoorbeeld in Spanje een deal sluit met een drukker en vervolgens in zijn regio een aantal posters naar het ziekenhuis stuurt.

Wat we nu in Breda voor mekaar hebben gekregen is natuurlijk ook ontzettend vet. Daar hebben de posters en het project niet alleen creatievelingen bereikt maar juist ook mensen daarbuiten; de normale mens, de zorgverlener, de Jan met de pet! Als dat nog meer zou gebeuren zou dat heel sick zijn.

Van alle posters die zijn ingestuurd, welke spreekt jullie het meest aan? Waarom?

Persoonlijk vind ik de poster met ‘Covid kills’ een favoriet omdat die in vorm en kleur en het waarschuwingslabel van Marlboro goed herkenbaar is. Hij komt lekker binnen en de subtiele referentie naar het huisje vind ik ook erg slim en sterk. We vonden ook ‘stay positive’ van de Belgisch ontwerpstudio Studio Noord Oost heel sterk, deze is namelijk lekker simpel en opbeurend maar ook toepasselijk voor zowel zorgverleners als de rest van de samenleving, zeg maar, twee vliegen in 1 klap.

Om nog iets mee te geven zouden we het heel fijn vinden als we meer van dat soort posters binnen krijgen.

Bedankt! Keep up the good work Max en Menno!

SSSS KABK facade Prinsessegracht 4
Stay Sane Stay Safe posters op de ramen van de KABK, Prinsessegracht 4

Wil jij ook een poster op je raam? Of ontwerp je mee? Check de website van Stay Sane Stay Safe.

Max Lennarts en Menno de Bruijn studeerden beiden af aan de richting Grafisch Ontwerpen in 2015 en vormen sindsdien het succesvolle grafisch ontwerp duo Lennarts & de Bruijn.

Volg @studio_lennartsendebruijn en hun project @staysanestaysafe

Geïnteresseerd in de Bachelor Grafisch Ontwerpen? Lees meer over de studiestructuur en toelatingseisen.