"Al kijkend veranderen de dingen die we zien. En het benoemen van wat we zien verandert ons kijken. Kijken moet je leren, evenals het benoemen en verwoorden van wat je ziet” (Janneke Wesseling).

Op vrijdag 5 juni 2009 vindt de presentatie plaats ter afsluiting van en als reflectie op de cursus ‘Kijken en Benoemen’, onderdeel van het Art Research Programme. Van februari tot juni hebben twaalf studenten van de Universiteit Leiden en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag zich iedere week gewijd aan het kijken en benoemen van beeldende kunst. Vanuit vier disciplines - kunstkritiek, kunstgeschiedenis, beeldende kunst, en filosofie - werd de kunst benaderd en besproken.

De tentoonstelling ‘Kijken en Benoemen’ is een combinatie van werken van kunstenaars van buiten de academie en de deelnemers aan het programma. Falke Pisano toont de werken ‘Chillida (Forms & Feelings)’ en ‘Lecture on Evil and Abstraction’. Het werk over de beeldhouwer Chillida is een zoektocht naar het begrijpen en ervaren van zijn beelden. Falke kruipt als het ware in Chillida’s hoofd om vanuit zijn ogen te kijken. Van Charlotte Moth wordt het werk ‘Beton Salon Evening’ getoond waarin zij een kleine, bijzonder gestileerde ruimte beschrijft; door het oog van de camera en met woorden. Keren Cytter toont in ‘Les Ruisselments du Diable’ een complex verhaal waarin tijd en handeling, gender en vertaling centraal staan. Paulien Oltheten toont een serie foto’s waarbij zij steeds kleine aantekeningen maakt die refereren aan het moment van het nemen van de specifieke foto. Katja Mater toont een aantal fotowerken waarin zij het medium onderzoekt. Miguel Vroomen en Wouter Wigman tonen beide een installatie waarin het idee van kijken en benoemen verder is uitgewerkt. Miguel gaat hierop in door ouder werk in een nieuwe context te plaatsten en Wouter heeft een ervaringsinstallatie gebouwd die met verschillende perspectieven speelt.

Om de fascinatie voor beeld en taal, het analyseren van beelden, het beschrijven van werken, het filosoferen over beelden of het bekritiseren van werken te tonen, is er een ruimte ingericht die gezien kan worden als een onderzoeksplek. Hier zijn de bijdragen van de deelnemers te vinden; boeken, video’s, muziek, magazines, kleine objecten, reproducties, uitspraken, et cetera. Er staat een scanner, computer, printer en overhead projector om dit deel actief te benaderen. Om zelf uit te vinden hoe lastig het soms is een beeld te begrijpen, om de mogelijkheid te hebben de dingen die je inspireren te kopiëren en mee te nemen, of om zomaar een quote op de overhead projector te leggen en te zien hoe de hele context door die zin kan veranderen.



Als afsluiting van het programma en van de dag is er een live programma met een afsluitende borrel.

Keren Cytter, Charlotte Moth, Katja Mater, Paulien Oltheten, Falke Pisano en deelnemers van het Art Research Programme: Roxane van Beek, Ellen ter Beek, Jurn Douwes Isema, Coby Geerlof-de Boet, Wiebe van der Hoeven, Raoul de Lange, Boudewijn Peters, Maite Louisa van Reeken, Dorine Slot, Marjolein Spuybroek, Miguel Vroomen en Wouter Wigman.

LIVE PROGRAMMA EN BORREL
Met een performance van Paulien Oltheten, een optreden van geluidskunstenaar FORLON, een vraaggesprek met Janneke Wesseling, Gerard Visser en Kitty Zijlmans onder leiding van Maite van Reeken, en een live beeldanalyse van Dorine Slot en Boudewijn Peters.

PUBLICATIE
Als onderdeel van het Art Research Programme is er een publicatie uitgekomen met teksten van studenten en docenten. Deze is gratis verkrijgbaar tijdens de opening.