Het The Artist as Teacher-programma - “Een geweldig positieve ervaring”

21 februari 2023

Stel, je hebt van kleins af aan al kunstenaar of ontwerper willen worden. Je gehele opleiding is erop gericht geweest om precies dat te bereiken. En dan ben je nu óók docent, dan zou het kunnen dat er wat vaardigheden in je gereedschapskist ontbreken.

Daarom startte de KABK afgelopen november met het programma The Artist as Teacher.
In dit programma kunnen docenten hun kennis en vaardigheden van lesgeven en omgaan met studenten vergroten en verbeteren.

Jesse Greulich, Maaike Roozenburg en Collette Rayner gaven zich op.
We vroegen hen naar hun ervaringen tot nu toe:

Jesse Greulich is zelf nog niet zo lang afgestudeerd aan de KABK. In 2021 behaalde ze haar diploma. Al snel daarna werd zij docent bij het Kunstplan-programma. Binnen dit programma geeft ze op verschillende middelbare scholen het vak Mode en Textiel. Daarnaast ontwerpt ze lesmiddelen en lesruimtes.

“Ik heb me opgegeven voor het The Artist as Teacher-programma, omdat er schoonheid zit in het constant ontwikkelen van jezelf. Ook zag ik een kans om meer te leren over didactiek. Die kennis kan ik gebruiken bij het lesgeven, maar ook in mijn werk als ontwerper.”

Het beste wat ze tot nu toe heeft geleerd, is de kunst van het vragen stellen, vindt Jesse. “Hoe stel je open en niet-oordelende of suggestieve vragen? Dat is best moeilijk! Ik probeer dat nu actief toe te passen als ik lesgeef.” Wat ze ook leuk vindt aan het programma: het bijwonen van lessen en workshops van andere docenten. “Daar leer je ontzettend veel van.”

Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid

Ook Maaike Roozenburg gaf zich op voor het programma. Ze is geen docent, maar als hoofd van de masteropleiding Industrial Design heeft ze veel contact met studenten.

“Ik stond te popelen om mee te doen aan deze cursus”,

zegt ze. “Sowieso omdat ik na afronding van dit programma de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid voor hbo-docenten heb behaald. Daarin zit ook de Basis Kwalificatie Examinering. Beide heb ik nodig voor mijn werk. Daarnaast vind ik lesgeven superinteressant; ik ben zelf jarenlang docent geweest. Hoe meer je ervan weet, hoe meer je erover wilt leren.”

Making students feel safe

Net als Jesse is Maaike erg te spreken over de manier van vragen stellen die ze leren.

“Die is erop gericht om mensen te helpen. Niet door bijvoorbeeld een probleem voor ze op te lossen, maar door ze te helpen het zélf op te lossen. Ik heb het al toegepast bij studievoortganggesprekken. Ik kreeg de indruk dat studenten zich er veiliger bij voelden. Je kunt deze manier trouwens niet alleen gebruiken bij studenten, maar ook bij stafmedewerkers en docenten.”

Popping the bubble

Collette Rayner is coördinator van de bacheloropleiding Beeldende Kunst. Daarnaast is ze zelf ook kunstenaar en schrijver. Voordat ze bij de KABK startte gaf ze les op verschillende kunstopleidingen in het Verenigd Koninkrijk.

“Ik doe mee aan dit programma, omdat onze afdeling zich in een nieuwe fase bevindt. We willen de dingen anders doen, opfrissen. Mijn collega-coördinator doet ook mee. De kennis die we opdoen, helpt ons bij de gesprekken die we samen hebben over hoe we de veranderingen willen aanpakken.”

Collette beschrijft haar deelname als een geweldig positieve ervaring.

“Het programma brengt heel veel mensen bij elkaar: docenten, coördinatoren, stafmedewerkers. Dat is fijn, want als je met je eigen werk bezig bent, zit je ook in je eigen bubbel. Dit programma laat die bubbel uiteenspatten. Big time. Het is een geweldige manier om al die mensen bij elkaar te brengen en samen te discussiëren over leermiddelen en lestechnieken.”

Leuk, leerzaam en interessant

Op de vraag of ze het programma bij hun collega’s zouden aanbevelen, antwoorden Jesse, Maaike en Collette eensgezind ‘ja’. “Het is leuk, leerzaam en interessant”, zegt Maaike.

“Je krijgt veel nieuwe inzichten en onderwijsinstrumenten aangereikt.”

Collette is het met haar eens, maar wil op dat punt toch ook een kleine aanmerking maken. “Tot nu toe is het programma erg gericht geweest op lesgeven. Als coördinator zijnde, is het soms lastig voor mij om de technieken te gebruiken in mijn dagelijkse werkzaamheden. Misschien is dat iets om mee te nemen naar de volgende keer dat de cursus gegeven wordt.”