De cursus maakt studenten bekend met verschillende manieren om over kunst te schrijven. Dit wordt bereikt door een serie lezingen door experts en door workshops waarin studenten experimenteren met verschillende benaderingen van ‘Writing Art’. Er bestaan net zo veel verschillende manieren om over kunst te schrijven als er auteurs zijn. Het is echter mogelijk om specifieke genres en tradities in het schrijven over kunst te onderscheiden, zoals kunstgeschiedenis, kunstkritiek, performatief schrijven, kunstfictie, geschriften door kunstenaars, etc.

Ed Ruscha, Oh No, 2011 hand-drilled intaglio on fore-edge of book, photo: Paul Ruscha

Docenten

Dr. Janneke Wesseling, Liesbeth Fit, Dr. Marcel Cobussen, Prof. dr. Kitty Zijlmans en gastdocenten

voor wie?

Voor studenten van de KABK, KC en LU uit het 2de, 3de en 4de jaar

data

14 sessies op de woensdagavond, september – december 2015

Is het mogelijk om een brug te slaan tussen taal enerzijds en de visuele of auditieve ervaring van een kunstwerk anderzijds? Hoe kan een persoonlijke kunstervaring aan de lezer worden overgebracht op een overtuigende en boeiende manier? Wat is de status, of de functie, van tekst in relatie tot het kunstwerk, wat zijn de mogelijkheden en de potentiele beperkingen in schrijven over kunst? Is het mogelijk om je te engageren in een kunstkritisch, academisch of artistiek discours over visuele beelden en auditieve ervaring op basis van tekst; en zo ja, hoe doe je dat?

De cursus beschouwt een breed scala aan geschriften over kunst, van historische voorbeelden van kunsthistorisch schrijven en kunstkritiek tot hedendaagse en experimentele vormen van schrijven over kunst. Het doel van de cursus is om studenten te stimuleren om te schrijven en een persoonlijke ‘stem’ te ontwikkelen.

Voor BA studenten uit het 2de, 3de en 4de jaar van de Koninklijke Academie, het Koninklijk Conservatorium en Universiteit Leiden.

Deelname aan de gehele cursus is een voorwaarde, studiepunten worden toegekend binnen het Individueel Studie Traject (5 EC).

15 studenten worden geselecteerd om deel te nemen aan het programma.
De cursus is in het Engels.

De cursus bestaat uit veertien bijeenkomsten in het 1ste semester op woensdagavonden van 19.00-21.00 u in kamer PB004.

  • Woensdag 9 september 2015 – Writing Art Criticism 1
  • Woensdag 16 september 2015 – Writing Art Criticism 2
  • Woensdag 23 september 2015 – Writing Art History 3
  • Woensdag 30 september 2015 – Writing Art History 4
  • Woensdag 7 oktober 2015 – Artists’ writing 5
  • Woensdag 14 oktober 2015 – Artists’ writing 6
  • Woensdag 28 oktober 2015 – Fact and fiction 7
  • Woensdag 4 november 2015 – Fact and fiction 8
  • Woensdag 11 november 2015 – Writing Music 9
  • Woensdag 18 november 2015 – Writing Music 10
  • Woensdag 25 november 2015 – Writing as experiment 11
  • Woensdag 2 december 2015 – Writing as experiment 12
  • Woensdag 9 december 2015 – Writing art (workshop) 13
  • Woensdag 16 december 2015 – Evaluation 14

Meld je aan vóór 16 juni 2015 door een korte motivatie te sturen aan: L.Fit@kabk.nl.

De opzet van de cursus is thematisch. Een gastdocent met expertise in het betreffende veld van schrijven zal ingaan op elk thema in een lezing of presentatie. De docent zal het thema uitdiepen, met gebruik van voorbeelden uit de schrijfpraktijk. Voorafgaand aan de lezing geeft elke docent de studenten een opdracht om een specifiek soort tekst te schrijven. De teksten zullen kort van commentaar worden voorzien aan het einde van iedere bijeenkomst. Studenten herschrijven dan de tekst voor de workshop in de daaropvolgende week. Tijdens de workshop zullen alle teksten collectief worden besproken en de docent zal inhoudelijke feedback geven. Korte schrijfopdrachten vormen onderdeel van de workshops.

De uiteindelijke resultaten worden verzameld in een portfolio. ECTS credits worden toegekend op basis van het portfolio en de participatie in de klas.

Een schrijfcoach zal bij alle lezingen en workshops aanwezig zijn om het schrijfproces van de studenten mede te begeleiden.

1+2. WRITING ART CRITICISM
Hoe kunstkritiek te schrijven? Wat is kunstkritiek? Hoe kan visuele ervaring worden gecommuniceerd en hoe betrek je de lezer? Wie is je publiek?

  • Docent: Dr. Janneke Wesseling
    Co-directeur PhDArts, Universiteit Leiden; Lector Kunst en Onderzoek, KABK, Den Haag; Kunstcriticus NRC Handelsblad

3+4. WRITING ART HISTORY
Hoe een onderwerp uit de (recente) kunstgeschiedenis te benaderen? Hoe kunnen verschillende benaderingen en meningen worden vergeleken, wat is academisch schrijven en waarom is het noodzakelijk?

  • Docent: Dr. Kitty Zijlmans
    Professor aan Leiden University Center for the Arts in Society. Expertise in hedendaagse kunst, theorie en methodologie, world art studies

5+6. ARTISTS’ WRITING
Kunstenaars die schrijven over hun eigen werk, als critici en/of als onderzoekers.

  • Docent: Dr. Nicoline Timmer
    Kunstenaar en schrijver

7+8. FACT AND FICTION
Wat is de rol van feit en fictie in schrijven over kunst? Wat zijn feiten in relatie tot kunst? Hoe kan fictie worden toegepast in schrijven over kunst? Zijn er beperkingen?

  • Docent: Miek Zwamborn
    Kunstenaar en schrijver

9+10. WRITING MUSIC
Hoe over muziek te schrijven? Hoe kun je schrijven over iets zo vluchtig en veranderlijk als muziek? En hoe kun je concert recensies beoordelen?

  • Docent: Dr. Marcel Cobussen
    Docent aan de Academy of Creative and Performing Arts van Universiteit Leiden; Improviserend musicus

11+12. WRITING AS EXPERIMENT (PERFORMATIVE WRITING, INVESTIGATIVE WRITING, UN-CREATIVE WRITING)
Het subject of onderwerp van een tekst zal worden verkend in en door het schrijven zelf, bijvoorbeeld door het gebruik van ‘voorwaarden’, zoals een cadavre exquis.

  • Docent: Drs. Anna Arov
    Kunstenaar en dichter

13. WRITING ART (WORKSHOP)
Eindopdracht: studenten kiezen een eigen perspectief op en benadering van het schrijven van een tekst.

  • Docent: schrijfcoach Drs. Liesbeth Fit
    Zelfstandig schrijver en redacteur; Docent aan de Design Academy Eindhoven en de KABK, Den Haag

14. EVALUATION
Wat hebben studenten geleerd? Hebben studenten een persoonlijk perspectief, of verschillende perspectieven, ontwikkeld op schrijven en op kunst? Wat is hun ambitie?
Studenten leveren hun portfolio’s in.

  • Docenten: Liesbeth Fit en Janneke Wesseling

Deze cursus is georganiseerd in samenwerking met de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA) van Universiteit Leiden.

Voor meer informatie over de cursus zie: https://studiegids.leidenuniv.nl/courses/show/52393/writing-art